Ο Κωνσταντίνος Φάης είναι ένας ξεχωριστός καλλιτέχνης. Είναι ένας άνθρωπος που μέσα από τη δουλειά του αναδεικνύει τις «ξεχασμένες» για πολλούς από εμάς σελίδες της μυθολογίας και της ιστορίας. Από τα χέρια του έχουν «αναγεννηθεί» ο Πύρρος ο βασιλιάς της Ηπείρου, ο Μ. Αλέξανδρος, ο Ηρακλής.
Του Λευτέρη Χ. Θεοδωρακόπουλου
Ο ίδιος μιλάει στο Πινάκιο για τη ελληνική μυθολογία και πως ο ίδιος προσπαθεί να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις του στα παιδιά ώστε να μη σβήσει η ιστορία χιλιάδων χρόνων. Σκοπό της τέχνης και της ζωής του έχει βάλει να αναβιώσει τον Πύρρο, καθώς τον θεωρεί αδικημένη ιστορική προσωπικότητα.
Πριν λίγες ημέρες του απονεμήθηκε το βραβείο UNESCO για το έργο του, ενώ έδωσε και μια επιτυχημένη έκθεση στη Δράμα σε συνεργασία με το φορέα «Κυρίες της Δράμας».
Παράλληλα μοιράζεται μαζί μας την εμπειρία του, που παρουσίασε μέρος του έργου του στα παιδιά της «Πρωτοβουλίας για το Παιδί» στη Βέροια.
Ένας καλλιτέχνης ο οποίος μέσα από το έργο του θέλει να εμφυσήσει την αγάπη του για την ιστορία και τη μυθολογία και στις επόμενες γενεές.
Κωνσταντίνε ασχολείσαι με τη μυθολογία και την αποτυπώνεις στο χαρτί, πως προέκυψε αυτή η αναζήτηση;
«Από νεαρή ηλικία, πάντα με απασχολούσαν έντονα δυο ερωτήματα, το πριν και το μετά του βίου μας. Μέχρι και σήμερα το ερώτημα της μεταθανάτιας υπόστασης, εάν φυσικά τίθεται τέτοιο ζήτημα, αποτελεί την γενέθλια σπίθα για το μακρόχρονιο εγχείρημα μου. Διότι η εκάστοτε Μυθολογία, αποτελεί αυτήν ακριβώς την προσπάθεια της ανθρώπινης φύσης να απαντήσει σε τέτοιου είδους ερωτήματα, την προσπάθεια σύνδεσης του θείου με το γήινο αλλά και την επεξήγηση για την δημιουργία του Κόσμου, μέσω προφορικής παράδοσης. Βρήκα δηλαδή καλλιτεχνικό αλλά και πνευματικό καταφύγιο σε αυτήν την ανθρωπομορφική αποτύπωση του θείου. Ένας δεύτερος λόγος είναι ότι πάντα με γοήτευε το διαχρονικό, καθετί που αποτυπώνεται ανεξίτηλα στην ροή του χρόνου και αποτελεί πάγιο σημείο αναφοράς εσαεί».
Ποια έργα σου θεωρείς κορυφαία;
«Από συναισθηματικής άποψης, ο Κεραύνειος Ζευς, ένα έγχρωμο έργο το οποίο απεικονίζει τον κορυφαίο θεό διασκελιζόμενο και έτοιμο να «αποδώσει δικαιοσύνη» φέροντας στο ένα του χέρι το κεραυνείο του. Είναι το παρθενικό μου έργο από τότε που αποφάσισα να ασχοληθώ εντατικά με την απεικόνιση της Αρχαιότητας. Από θεματικής άποψης, όλα τα έργα που σχετίζονται με ένα εκ των θαυμάτων των Αρχαίου Κόσμου, την Ελληνική Αρχαϊκή ποίηση, δηλαδή την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, την απαρχή της ελληνικής αλλά και Δυτικής Λογοτεχνίας».
Τα παιδιά στα σχολεία δεν διδάσκονται μυθολογία και ιστορία, σε θλίβει το γεγονός αυτό;
«Παλαιότερα απλά θλίψη, τότε που δεν είχα εντρυφήσει στα του Αρχαίου Κόσμου, πλέον όμως και μετά από τόσα χρόνια ενδελεχούς μελέτης και σφυρηλάτησης πάνω στο αντικείμενο, μου προκαλεί έντονο προβληματισμό. Καταδικάζω ευθαρσώς αυτήν απαράδεκτη τακτική, διότι σταδιακά ευνουχίζει πνευματικώς την κοινωνία μας και αυτό απορρέει από τα ετοιμόρροπα πρότυπα που προβάλλονται καθημερινά. Η Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, αποτελεί ένα αστείρευτο πεδίο διδαχών και ερεθισμάτων, η συστηματική ενασχόληση με την οποία, δύναται να καθοδηγήσει τις μελλοντικές γενεές στην αναζήτηση σταθερών αξιών και προτύπων ώστε να μην επαναπαύονται στο θεαθήναι και σε επιδερμικές προσεγγίσεις κοινωνικών ζητημάτων».
Ο Μ. Αλέξανδρος είναι επιβλητική μορφή της παγκόσμιας ιστορίας, θα έπρεπε να του αφιερώνονται σελίδες περισσότερες στα ιστορικά βιβλία;
«Εκ των πραγμάτων ναι, για έναν από τους κορυφαίους στρατηλάτες της υφηλίου. Mία ακόμα τεράστια παράληψη μέσα στην γενικότερη ολέθρια αγνόηση της Κληρονομιάς των προγόνων μας. Βέβαια στην περίπτωση του κατά το ήμισυ Ηπειρώτη Αλέξανδρου, λόγω της έντασης που έχει προκληθεί στην γεωπολιτική σκακιέρα τα τελευταία χρόνια, πέρα από την ανεπανάληπτη υπόσταση του ιδίου του ηγήτορα και την αποτύπωση του στο διεθνές γίγνεσθαι, η τροφή για σκέψη άρα και για μελέτη της προσωπικότητας του υφίσταται θέλοντας και μη. Δεν δύναται δηλαδή να αγνοηθεί το βεληνεκές της δράσης του. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει μέριμνα από το κράτος για εμφατική διδασκαλία προς το πρόσωπο του. Ως εκ τούτου η αναδόμηση του εκπαιδευτικού μηχανισμού προς αυτήν την κατεύθυνση θεωρώ ότι επιβάλλεται».
Είσαι από τον Ήπειρο, τη γη που «γέννησε» τον Πύρρο. Πρόκειται για μια αδικημένη ιστορική μορφή; Τι κάνεις εσύ ως καλλιτέχνης Ηπειρώτης για να τον αναδείξεις;
«Nαι, κατάγομαι από την εύανδρο Ήπειρο, την γενέτειρα πολλών Εθνικών ευεργετών και του πανάρχαιου Οίκου των Αιακιδών. Ο ισχυρότερος εκ των τελευταίων, στα Ιστορικά πλαίσια φυσικά, ο Πύρρος Α’ της Ηπείρου και ναι είναι αδικημένη προσωπικότητα. Αποτελεί τον μόνο Έλληνα στρατηλάτη ο οποίος, αποδεχόμενος την πρόσκληση των Ελλήνων της Κάτω Ιταλίας καταπολέμησε επί 6 συναπτά έτη και επί της Ιταλικής Χερσονήσου, την κάθοδο της εκκολαπτόμενης τότε Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας φθάνοντας μάλιστα μέχρι και τα πρόθυρα της, αποτελώντας τον μιμητή του Αλέξανδρου προς Δυσμάς του οποίου ήταν και ανιψιός παρεμπιπτόντως.
Ως εικαστικός και ερευνητής ο ίδιος, με τις διαδραστικού χαρακτήρα εκδηλώσεις μου, προσπαθώ να ενσταλάξω σε όλο τον κόσμο ανεξαρτήτως ηλικίας, τις απαραίτητες γνώσεις, με απώτερο σκοπό την αποκατάσταση της αίγλης του πάλαι ποτέ ισχυρού ανδρός της Ηπειρωτικής γης».
Πριν λίγες εβδομάδες έκανες παρουσίαση σε παιδιά, τι εισέπραξες από αυτόν τον «ρόλο»
«Με διαφορά η πιο πλήρης, από άποψη συναισθημάτων, εμπειρία της μέχρι τώρα πορείας μου. Η παρουσίαση έλαβε χώρα στην ιερότατη περιοχή της Βεργίνας, υπό την αιγίδα του σωματείου «Πρωτοβουλία για το Παιδί». Επιδίωξα να ταξιδέψω τους μικρούς μας φίλους στην Μυθική και Ιστορική εποχή των Αρχαίων Ελλήνων, μέσω της δουλειάς μου, δηλαδή μέσω εικόνας και αφηγηματικής συνοδείας. Έμεινα ενεός από την ανταπόκριση των παιδιών, διότι και η διάδραση ανελίχθηκε σε πολύ υψηλό επίπεδο αλλά και οι γνωσιακές βάσεις τους, δεδομένης της ηλικίας τους, με συγκίνησαν. Εννοείται ότι σε αυτό παίζει τεράστιο ρόλο και η αφοσίωση από μεριάς των στελεχών του σωματείου, στους οποίους και υποκλίνομαι ταπεινά».
Τιμήθηκες από την UNESCO για το έργο σου…;
«Παρέδωσα εικαστικό σεμινάριο Masterclass με θέμα ‘’Ancient Greek Portrait’’ στην 7th International Action Art Fair, η οποία διοργανώθηκε από την UNESCO Πειραιώς και Νήσων στον Πολυχώρο Πολιτισμού και Αλληλεγγύης Μαριάννα Βαρδινογιάννη στην πόλη των Αθηνών. Σχεδίασα με μολύβι σε θερμό χαρτί παρουσία του Γεωργιανού πρέσβη κ. David Dondua και διακεκριμένων ξένων καλλιτεχνών κυρίως από χώρες της Μέσης Ανατολής και της Κεντρικής Ευρώπης, μια προσωπογραφία του Ολυμπίου Διός, ενώ στο κοινό με παρουσίασε ο πρόεδρος της οργάνωσης και αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ομίλων και κέντρων UNESCO κ. Ιωάννης Μαρωνίτης».