«Ζαλάδα» και στην αγορά της μπύρας προκάλεσε ο κορονοϊός με τις εταιρείες να προσπαθούν να αντεπεξέλθουν και να προσαρμόσουν τα business plans τους στα νέα δεδομένα, προκειμένου να επανέλθουν σταδιακά . Το πλήγμα της πανδημίας εκτιμάται σε πάνω από 500 εκατ. ευρώ συνολικά για τον κλάδο, με τις ζυθοποιΐες να βρίσκονται αντιμέτωπες με απώλεια εσόδων κοντά στο 70% και το ποσοστό αυτό να εκτοξεύεται στο 95% για τους μικρότερους παίκτες.
Ο leader της αγοράς μπύρας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιΐα με μερίδιο πάνω από 50% και με ισχυρά σήματά της, τις καθιερωμένες στη συνείδηση του καταναλωτή, Amstel και Heineken, αλλά και με τα ελληνικά brands, Alfa και Mamos, όπως και η Ολυμπιακή Ζυθοποιΐα η οποία συγχωνεύθηκε με την Μύθος- Carlsberg (με μερίδιο πάνω από 27%) και ισχυρά brands τη Μύθος και τη Fix, ποντάρουν τώρα στο σταδιακό άνοιγμα της εστίασης, αλλά και την επανεκκίνηση του τουρισμού προκειμένου να κάνουν κι εκείνες το δικό τους restart.
Ένα restart που σαφώς και δεν είναι εύκολο, όμως, έχουν στη φαρέτρα τους ισχυρά όπλα όπως τις επενδύσεις των προηγούμενων ετών, αλλά και τα brands μπύρας που έχουν κερδίσει το δικό τους καταναλωτικό κοινό, ενώ το καλοκαίρι, όσο ιδιαίτερο και αν είναι από άποψη διαφορετικών συνθηκών, η μπύρα πάντοτε παρουσιάζει μεγαλύτερη ζήτηση.
Εκτός όμως από τους δύο μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, δυναμικά στο παιχνίδι έχουν μπει και η Ελληνική Ζυθοποιΐα Αταλάντης (ΕΖΑ) και η Βεργίνα οι οποίες ελέγχουν ένα ποσοστό πάνω από 7% έκαστη.
Αυτή η δύσκολη επανεκκίνηση θα συνοδευτεί και από ακόμη μεγαλύτερο ανταγωνισμό μεταξύ όχι μόνο των μεγαλύτερων αλλά και των μικρότερων παικτών προκειμένου να κερδίσουν ξανά σε πωλήσεις και να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς και τα «τσουγκρίσματα» αναμένονται σκληρά. Βέβαια, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια ώστε η κατάσταση στον κλάδο να επανέλθει στην εικόνα που εμφάνιζε στις 28 Φεβρουαρίου, μέχρι δηλ. να εμφανιστεί το πρώτο κρούσμα στη χώρα.
Η μικροζυθοποιΐα
Τη δική τους θέση στον… ήλιο της ελληνικής και ξένης αγοράς διεκδικούν και οι μικροζυθοποιΐες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν γνωρίσει ιδιαίτερη άνθηση. Και αυτό λόγω των ποιοτικών προϊόντων και ιδιαίτερων γεύσεων μπύρας που παράγουν, όσο και εξαιτίας του «καταναλωτικού πατριωτισμού», που εδράζεται στην προτίμηση των καταναλωτών για ελληνικά προϊόντα και τη στήριξη τοπικών και γενικότερα ελληνικών επιχειρήσεων.
Αν και ξεκίνησαν διστακτικά, σήμερα λειτουργούν περίπου 50 μεσαίες και μικρές τοπικές ζυθοποιΐες σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και συνεχώς εμφανίζονται νέες, πράγμα που αποδεικνύει ότι η αγορά μεγαλώνει. «Φουσκώνουν» σαν τον αφρό της μπύρας. Αν κοιτάξει κάποιος τον χάρτη της Ελλάδας και αντιστοιχίσει πάνω σε αυτόν τις ζυθοποιίες, προκύπτει ότι σχεδόν σε κάθε νομό της χώρας έχει δημιουργηθεί και από μία μικροζυθοποιία:η Νήσος στην Τήνο, η «Μικροζυθοποιία Σερρών & Βορείου Ελλάδας» με την «Voreia» με έδρα τις Σέρρες, η «Κρητική Ζυθοποιία» με την μπίρα «Χάρμα» στον Πλατανιά Χανίων, στην Κέρκυρα με την «Κερκυραϊκή Μικροζυθοποιία» και την Corfu Beer, στην Ικαρία με την μπίρα «Ικαριώτισσα» από την Ικαριακή Ζυθοποιία, η Σαντορίνη με την Donkey, η Septem από το Ωρολόγιο της Εύβοιας, οι χαλκιδαίες Pikri και Kirki, η Chios Beer με την Μπίρα Χίου, η παριανή 56isles, η καρδιτσιώτικη Στίλβη, η Sknipa και η Άλη της Θεσσαλονίκης, η ηπειρώτικη Στάλα, η Πειραική Μικροζυθοποιία,η Dark Crops της Σπάρτης και πολλές ακόμη.
Και μπορεί στην εποχή του κορονοϊού, και οι μικροζυθοποιΐες να δίνουν τη δική τους μάχη επιβίωσης, παρόλ’ αυτά πολλές αναμένεται όχι μόνο να αντέξουν, αλλά και να αναπτυχθούν περαιτέρω μόλις περάσει η μπόρα.