Γίνεται 38 χρονών και παραμένει στην κορυφή
Tetris, μια λέξη που ακούγοντας την ξεπηδάνε δεκάδες αναμνήσεις από την παιδική μας ηλικία. Το puzzle game που αύριο γίνεται 38 και «γεννήθηκε» για να μας πάρει το μυαλό.
Πόσοι από εσάς έχετε ξεπεράσει τις 100 γραμμές; Πόσες φορές προσπαθήσατε να τα καταρρίψετε το ρεκόρ σας.
Πρόκειται για το παιχνίδι που χρειάζεται δύο ικανότητες αλλά να είναι ταχύτατες και να συνδιάζονται με τέλειο αυτοματισμό. Ποιες είναι αυτές; Σκέψη και αντανακλαστικά. Και ακόμη και αν κάνεις λάθος πρέπει να ηρεμήσεις γρήγορα για να το διορθώσεις και να το «σβήσεις». Τόσο απλό και ταυτόχρονα τόσο δύσκολο.
Ξέρατε ότι το όνομα του είναι κατά το ήμισυ ελληνικό; Ποια είναι η ιστορία του και πως αυτό παραμένει κυρίαρχο ακόμη μέχρι και σήμερα παρότι οι εποχές έχουν αλλάξει -ιδίως στην τεχνολογία-ραγδαία.
Και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα
Όπως πολλές από τις μεγαλύτερες ιδέες της ιστορίας, το Tetris προέκυψε εντελώς τυχαία.
Ο Alexey Pajitnov ήταν μηχανικός λογισμικού στη Σοβιετική Ακαδημία Επιστημών στη Μόσχα, με αποστολή να δοκιμάσει έναν νέο τύπο υπολογιστή, τον Electronika 60. Για να το κάνει, έγραψε ένα απλό παιχνίδι βασισμένο σε ένα παζλ από την παιδική του ηλικία. Θα βοηθούσε στην αξιολόγηση του πόσο ισχυρός ήταν ο υπολογιστής – και θα παρείχε λίγη διασκέδαση.
Δεν ήξερε ότι το παιχνίδι που «γέννησε» θα γινόταν ένα από τα μεγαλύτερα, πιο εθιστικά και πιο επιτυχημένα όλων των εποχών.
Το Tetris είναι ένα παιχνίδι παζλ στο οποίο τα γεωμετρικά σχήματα που ονομάζονται «τετρόμινο» πέφτουν σε έναν αγωνιστικό χώρο και ο παίκτης πρέπει να τα τακτοποιήσει ώστε να σχηματίζουν γραμμές χωρίς κενά. Ο Pajitnov εμπνεύστηκε από το pentomino, ένα κλασικό παιχνίδι παζλ που αποτελείται από όλα τα διαφορετικά σχήματα που μπορούν να γίνουν συνδυάζοντας πέντε τετράγωνα — 12 συνολικά — με στόχο να τα τακτοποιήσει σε ένα ξύλινο κουτί σαν παζλ.
Για να απλοποιήσει τα πράγματα, το μείωσε σε τέσσερα τετράγωνα, μειώνοντας έτσι τον αριθμό των σχημάτων από 12 σε επτά. Ονόμασε το παιχνίδι Tetris, συνδυάζοντας τον ελληνικό αριθμό «τέτρα» (σημαίνει τέσσερα) και το τένις, το αγαπημένο του άθλημα.
Ο ίδιος ο Pajitnov γαντζώθηκε αμέσως. «Δεν μπορούσα να σταματήσω τον εαυτό μου από το να παίξει αυτή την πρωτότυπη έκδοση, γιατί ήταν πολύ εθιστικό να συνδυάζω τα σχήματα», είχε πει σε συνέντευξη του.
Ένας 16χρονος φοιτητής ανέλαβε τα γραφικά
Αν και το Tetris έγινε αμέσως δημοφιλές μεταξύ των προγραμματιστών με πρόσβαση σε ένα Electronika 60, το μηχάνημα δεν είχε γραφικές δυνατότητες — και λιγότερη μνήμη από τις σημερινές αριθμομηχανές. Πιεζόμενος με αιτήματα να δημιουργήσει μια έκδοση του παιχνιδιού για το IBM PC, έναν πιο διαδεδομένο υπολογιστή με καλύτερα γραφικά, ο Pajitnov ανέθεσε τη δουλειά στον Vadim Gerasimov, έναν 16χρονο φοιτητή σε καλοκαιρινή δουλειά στο γραφείο του (σήμερα μηχανικός στο Google). Το παιχνίδι εξαπλώθηκε γρήγορα. «Ήταν σαν φωτιά με ξύλα. Όλοι στη Σοβιετική Ένωση που είχαν υπολογιστή είχαν Tetris», είπε ο Pajitnov.
Σε δισκέτες
Οι άνθρωποι απλώς μοιράζονταν το Tetris από στόμα σε στόμα και αντιγράφοντάς το σε δισκέτες.
Το μήνυμα από το τέλεξ που ήρθε από το…εξωτερικό
Στη συνέχεια, ο Pajitnov άκουσε φήμες ότι το παιχνίδι μπορεί να είχε περάσει τα σύνορα και να παιζόταν σε άλλες χώρες του ανατολικού μπλοκ. Το 1986, έλαβε ένα μήνυμα μέσω τέλεξ — ένας πρόδρομος της μηχανής φαξ — από τον Robert Stein, έναν πωλητή για μια εταιρεία λογισμικού με έδρα την Ουγγαρία που ονομάζεται Andromeda. Ο Στάιν, που είχε δει το Tetris στην Ουγγαρία, ήθελε να εξασφαλίσει τα δικαιώματα για να το πουλήσει ως παιχνίδι υπολογιστή στη Δύση. Προσέφερε σημαντικά χρήματα εκ των προτέρων. Τα αγγλικά μου ήταν πολύ άσχημα εκείνη την εποχή, οπότε συνέταξα κάποια θετική απάντηση, λέγοντας ότι ήμασταν πολύ χαρούμενοι που λάβαμε την πρόταση και ότι θα μπορούσε να γίνει κάποια συμφωνία», είπε ο Pajitnov.